onsdag den 4. maj 2011

4 maj


Husker du hvorfor denne dato har så stor betydning for Danmark?
Nej det ikke sikkert.. eller måske er du en af dem der har alderen eller har fulgt med i historie timen og derfor godt kan svare på hvad det er med denne dag.

Men dagen i dag er Danmarks befrielses dag. I dag for 66 år siden lød de i radioen at nu var Danmark blevet befriet.
Det markeres stadig ved at man sætter levende lys i venduet.
For at gå lidt mere i detaljer er det 2. verdens krig hvor over Hitler ville ud ryde alle jøder og dem der ikke lige levede op til hans krav.
Vi blev besat af tyskerne den 9 april 1940 og blev så befriet den 4 maj 1945.
Jeg har da fulgt med i historietimerne og så har vi også haft tema uge i folkeskolen så jeg har haft en del om det og det ik noget man bare sådan lige glemmer.
Jeg har også været nede og besøge en Kz lejer for nogle år siden.

Jeg personligt syntes at det er en dato vi ikke må glemme det en del af Danmarks historie. Jeg håber ikke at det er en dato der vil blive helt glemt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar


Jeg vil stadig anbefale jer at sende jeres kommentar fra en computer da man ikke altid kan regne med at ens besked går igennem hvis man skriver fra iphone el ipad, men prøv.
Jeres kommentar er gået igennem hvis i får beskeden om at den venter på at blive godkendt.